Bytom      Chorzów      Gliwice      Katowice      Mikołów      Ruda Śląska      Świętochłowice      Tychy      Zabrze    
        
Niedziela, 20. sierpnia 2017, Imieniny: Bernarda Sabiny Samuela      
Szukaj: w  
     esil.pl dla Ciebie: Czy wiesz co dziś wydarzyło się w regionie?
Strona gwna: Filmy

Miasto:
Miejsce:
Tytu:
Dzie:
NOSPR – architektoniczny i technologiczny majstersztyk
07-01-2015
Dreamliner na lotnisku w Katowicach
04-12-2012
Estakada w Chorzowie w połowie gotowa - od piątku zmiana organizacji ruchu
19-10-2012

Zwiąż mnie

Atame!
Produkcja:Hiszpania
Rok produkcji:1989
Reyseria:Pedro Almodovar
Obsada:Victoria Abril, Antonio Banderas, Loles Leon, Julieta Serano
Czas trwania:111 min.
Rodzaj filmu:dramat
 

+ powiksz

"Moi bohaterowie powstają spontanicznie, tworzę ich podświadomie. Sam bowiem jestem spontanicznym, naiwnym chłopcem, który - tak się złożyło - robi filmy..."

Pedro Almodovar

Pedro Almodovar jest najwybitniejszym hiszpańskim filmowcem od czasu Luisa Bunuela i Carlosa Saury. Trudno go jednak nazwać ich spadkobiercą - Almodovar "ulepiony" jest z innej gliny. Bunuel i Saura byli twórcami elitarnymi, hołdującymi sztuce przez duże S - w wypadku pierwszego w wersji awangardowej, w wypadku drugiego intelektualnej. Tymczasem korzenie Pedro Almodovara tkwią w undergroundowym Madrycie lat 70. i 80., w świecie współczesnych mediów popularnych, rocka, kultury młodzieżowej. Wśród swoich filmowych inspiracji wymienia przede wszystkim Johna Watersa, Piera Paola Pasoliniego i popularne kino amerykańskie. Należy do ekstraklasy współczesnych reżyserów. Jest też przedstawicielem ginącego gatunku twórców kina autorskiego - do własnych filmów pisze scenariusze, komponuje muzykę, bywa też współmontażystą.

W 1980 roku powstaje pierwszy (prawie) profesjonalny, pełnometrażowy film Pedro Almodovara. Półtora roku pracy, połączone siły niezliczonych przyjaciół Pedra oraz wydobywane z podziemi pieniądze zaowocowały obrazem Pepi, Luci, Bom y otras chicas del monton. Nakręcony na szesnastce film został przekopiowany na taśmę 35mm i trafił do art-house'owych kin w Madrycie. Młoda publiczność oszalała na jego punkcie. Hiszpania oglądała narodziny nowej filmowej gwiazdy. Almodovar był i jest wyczulony na estetykę pop, język reklamy i telewizji. Na początku kariery podchodził do tradycji i konwencji kina z typową dla byłego punkowca bezczelnością. Podbił świat jako artysta, u którego na pierwszym miejscu był styl - jego obrazy słynęły z przesadnej, agresywnej estetyki, zabaw z kiczem, absurdalnego poczucia humoru i obyczajowej śmiałości. Ulubionym narzędziem pracy Pedra jest pastisz, cytat i parodia - reżyser znany jest z karkołomnego mieszania filmowych gatunków, konwencji i stylów, które zestawia na zasadzie obrazoburczych kontrastów.

Ale dziki Almodovar z lat 80. i Almodovar dziś to nie do końca ta sama osoba. Pedro ma ponad pół wieku na karku i dojrzał do statusu klasyka. Najnowszy film Pedra, "Volver" podobno jest najbardziej konwencjonalny i klasyczny ze wszystkich. Almodovar znów wymyka się więc klasyfikacjom, podobnie jak postmodernistyczne kino, które uprawia. Nikomu nie udało się odpowiedzieć precyzyjnie na pytanie, czym tak naprawdę jest filmowy postmodernizm. Jeżeli istnieje odpowiedź to jest nią Pedro Almodovar.

Na przełomie lat 80. i 90. Almodovar, do tej pory należący do getta filmowej alternatywy, wkroczył na salony. Jego kariera nabrała tempa, każdy kolejny film Pedra stawał się obrazem kultowym - początkowo w Hiszpanii, wkrótce także w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Film z 1988 r., "Kobiety na skraju załamania nerwowego" wygrał festiwal w Wenecji, otrzymał Europejską Nagrodę Filmową Felix i nominację do Oscara. W 1989 roku Almodovar nakręcił "ZWIĄŻ MNIE" (Atame!) z nieznanym jeszcze Antonio Banderasem oraz Victorią Abril.

...Ricky wychodzi ze szpitala dla umysłowo chorych. Pierwsze swoje kroki kieruje do byłej kochanki, gwiazdki kina porno, Mariny. Dziewczyna nie wykazuje jednak zainteresowania kontynuowaniem dawno zakończonej znajomości. Ricky nie może pogodzić się z porażką. Obsesyjnie zaczyna wymyślać sposoby odzyskania Mariny i jej uczuć. Zdesperowany, nachodzi ją w domu. Gdy ta nie chce go wpuścić do środka - ogłusza ją uderzeniem w głowę. Nieprzytomną zaciąga do sypialni i przywiązuje do łóżka. Dziewczyna staje się więźniem we własnym domu.

Nagłe zniknięcie Mariny wzbudza niepokój wśród ekipy filmowej i przyjaciół. Wielokrotnie telefonują i przychodzą do jej domu, lecz telefon głucho milczy, a drzwi nikt nie otwiera. Ricky jest przekonany o sukcesie własnego planu. Marina nienawidzi go z całego serca i ze wszelkich sił próbuje wydostać się z pułapki. Ricky udaremnia wszelkie jej próby tłumacząc, że na nic się nie zdadzą. Nieustannie zapewnia ją o swej wielkiej miłości i przekonuje, że ona też niedługo go pokocha.

Marina walczy z mężczyzną i samą sobą. W końcu, straciwszy nadzieję, zaczyna odkrywać, iż ta sytuacja i sam Ricky zaczyna ją pociągać. Uznaje, że tylko ktoś, kto kocha bardzo mocno, może posunąć się do tak desperackiego czynu. W grę zaczyna wchodzić wielka namiętność. Więzy, które początkowo były torturą, stają się elementem zmysłowej, przepełnionej erotyzmem gry, w której nagrodą jest wielkie namiętne uczucie...

 



 

 

 

: esil.pl poleca :
 

lski internetowy poradnik medyczny
lski internetowy poradnik medyczny
 

Prostujemy Obraz lska
 

NASI PARTNERZY

R E K L A M A





Wiadomoci · Imprezy · Katalog firm · Ogoszenia · Przegld prasy · Repertuar kin · Felietony · Galerie · Konkursy

^ do gry · Strona gwna · Kontakt · O nas · Reklama · Nasi Przyjaciele · Katalogi www · Najnowsze · Kanay RSS
Copyrights © 2005-2017 esil.pl
kontakt: info@esil.pl
2017-08-20 19:37:42 0.067388772964478 21



Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies. Korzystajc z naszych serwisw internetowych bez zmiany ustawie przegldarki wyraasz zgod na stosowanie plikw cookies zgodnie z Polityk prywatnoci.Akceptuj, nie pokazuj wicejCzym s pliki "cookies"?