Bytom      ChorzĂłw      Gliwice      Katowice      MikoĹ‚Ăłw      Ruda ĹšlÄ…ska      ĹšwiÄ™tochĹ‚owice      Tychy      Zabrze    
        
Wtorek, 22. sierpnia 2017, Imieniny: Cezarego Marii Zygfryda      
Szukaj: w  
     esil.pl dla Ciebie: OglÄ…dnij zdjÄ™cia w naszej najnowszej galerii!
Strona główna: Filmy

Miasto:
Miejsce:
Tytuł:
Dzień:
NOSPR – architektoniczny i technologiczny majstersztyk
07-01-2015
Dreamliner na lotnisku w Katowicach
04-12-2012
Estakada w Chorzowie w połowie gotowa - od piątku zmiana organizacji ruchu
19-10-2012

Stalker (DKF Classic)

Produkcja:ZSRR
Rok produkcji:1979
Reżyseria:Andriej Tarkowski
Obsada:Alisa Frejndlikh, Nikolai Grinko, Anatoli Solonitsyn, Aleksandr Kajdanowski
Czas trwania:170 min.
 

Akcja toczy się w nieokreślonej, bliskiej przyszłości, w nienazwanym mieście. 20 lat wcześniej w pobliżu spadł meteoryt. Miejsce katastrofy uległo skażeniu. Zostało zamknięte przez władze, otoczone drutem kolczastym oraz wojskiem i nazwane Strefą. Wstęp do niej jest surowo zakazany. O Strefie krążą legendy. Podobno prawa fizyki, czas i przestrzeń mają w tam inną postać niż w świecie zewnętrznym. Mówi się też, że w Strefie można znaleźć przedmioty o niezwykłych właściwościach. Przede wszystkim jednak ma znajdować się w niej miejsce, w którym spełniają się najskrytsze pragnienia każdego, kto zdoła tam dotrzeć.

Bohaterem filmu Tarkowskiego jest jeden z Stalkerów - ludzi, którzy zawodowo trudnią się nielegalnym przekraczaniem granicy Strefy. W Strefie nic nie jest tym, czym się wydaje; przebywanie w niej grozi śmiertelnym niebezpieczeństwem, a poruszanie się tam wymaga specjalnych psychicznych predyspozycji. Stalker zostaje wynajęty przez dwóch mężczyzn: Pisarza i Profesora. Ma ich doprowadzić do legendarnego miejsca, w którym spełniają się marzenia.

To ostatni w pełni radziecki film Andrieja Tarkowskiego i jego druga - po "Solaris" - podróż w świat science-fiction. "Stalker" oparty jest na popularnej swego czasu również w Polsce powieści braci Strugackich "Piknik na skraju drogi".

Podobnie jak "Solaris", "Stalker" nie ma wiele wspólnego z klasycznym science-fiction. Tarkowski, jak zwykle w swoich filmach, operuje wielkimi metaforami i skupia się na fundamentalnych dylematach egzystencjalno-filozoficznych. W jego ujęciu Strefa jest miejscem całkowicie umownym, a wyprawa trójki bohaterów jest raczej poszukiwaniem oświecenia i absolutu niż realną podróżą.

Pełen filozoficznych dyskusji i obrazów o wielkiej sile poetyckiej "Stalker" zdobył nagrodę jury ekumenicznego na festiwalu w Cannes. Tarkowski przez całą swoją karierę borykał się z radziecką cenzurą i szykanami komunistycznych władz. Tak było i w wypadku "Stalkera" zwłaszcza, że w ponurym obrazie nienazwanego miasta z filmu, łatwo było dopatrzeć się metafory totalitarnego, policyjnego reżimu sowieckiego. Wyczerpany ciągłą walką o artystyczną wolność reżyser następny film, "Nostalgię", nakręcił już we Włoszech. Po jego ukończeniu nie wrócił do Związku Radzieckiego - resztę swojego krótkiego, przedwcześnie zakończonego przez chorobę życia Tarkowski miał spędzić na emigracji.



 

 

 

: esil.pl poleca :
 

¦l±ski internetowy poradnik medyczny
¦l±ski internetowy poradnik medyczny
 

Prostujemy Obraz ¦l±ska
 

NASI PARTNERZY

R E K L A M A





Wiadomo¶ci · Imprezy · Katalog firm · Ogłoszenia · Przegl±d prasy · Repertuar kin · Felietony · Galerie · Konkursy

^ do góry · Strona główna · Kontakt · O nas · Reklama · Nasi Przyjaciele · Katalogi www · Najnowsze · Kanały RSS
Copyrights © 2005-2017 esil.pl
kontakt: info@esil.pl
2017-08-22 13:14:24 0.061347961425781 21



Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies. Korzystaj±c z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przegl±darki wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityk± prywatno¶ci.Akceptuję, nie pokazuj więcejCzym s± pliki "cookies"?