Bytom      Chorzów      Gliwice      Katowice      Mikołów      Ruda Śląska      Świętochłowice      Tychy      Zabrze    
        
Wtorek, 31. marca 2020, Imieniny: Balbiny Kamila Kornelii      
Szukaj: w  
     esil.pl dla Ciebie: Masz wielką ochotę zjeść pizzę? Kliknij i zamów
Strona główna: Wiadomości

» Inwestycje kolejowe na Śląsku

Inwestycje kolejowe na Śląsku

22-05-2007
 
+ powiększ

Planowane na najbliższe lata kierunki modernizacji sieci kolejowej w Polsce przedstawił podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim minister transportu Jerzy Polaczek. W konferencji udział wzięli też wojewoda śląski Tomasz Pietrzykowski oraz prezes Polskich Kolei Państwowych SA, Andrzej Wach i wiceprezes Jarosław Adwent.

Według informacji ministra transportu, w ciągu najbliższych 6 lat budżet państwa, Grupa PKP i Unia Europejska tylko na Śląsku zainwestują w infrastrukturę kolejową ok. 2 mld euro. Największa część tej sumy przeznaczona zostanie na modernizację linii kolejowych z Katowic do Zwardonia, Cieszyna i Opola, a także przebudowę dworca kolejowego w Katowicach. Oprócz tego, spółka Polskie Linie Kolejowe - niezależnie od projektu linii "Y" - chce przystosować linię z Katowic do Warszawy dla prędkości 300 kilometrów na godzinę. Aby było to możliwe, konieczne będzie zmodernizowanie i przedłużenie istniejącej Centralnej Magistrali Kolejowej. Projektanci planują takie poprowadzenie nowego odcinka trasy, by połączyć ją z lotniskiem w Pyrzowicach.

Minister transportu zapowiedział też, że do końca 2011 roku Katowice będą miały nowy dworzec kolejowy, będący nowoczesnym centrum komunikacyjnym integrującym komunikację kolejową, autobusową i samochodową. Ponieważ ma być realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego prawdopodobnie będzie także spełniał inne funkcje, np. handlowe.

Wojewoda śląski Tomasz Pietrzykowski podkreślił, że Śląsk znalazł się w momencie zwrotnym i kluczowym, w momencie podjęcia próby bardzo głębokiej transformacji oblicza i wizerunku regionu. " Ta zmiana nie ma szans powodzenia bez udanego przeobrażenia obrazu Katowic, zwłaszcza jego centrum. Z kolei to przedsięwzięcie nie może się udać bez udziału PKP "-podkreślił wojewoda. Dodał,że m.in. zagospodarowanie dworca kolejowego w Katowicach–którego widok rzutuje na pierwsze i ostatnie wrażenia odwiedzających to miasto jest warunkiem zmiany jego postrzegania. Wojewoda zadeklarował pełne zaangażowanie i pomoc przy realizacji harmonogramu prac związanych z nowymi inwestycjami kolejowymi na Śląsku. Minister Jerzy Polaczek poinformował także, że przed piłkarskimi Mistrzostwami Europy w 2012 roku zmodernizowanych zostanie ponad tysiąc kilometrów istniejących już linii- tak aby pociągi mogły po nich jeździć z prędkością 200-220 kilometrów na godzinę-poinformował minister.

"Wybór ministra transportu i rządu był taki, że albo Polska zaangażuje się w budowę i w sfinansowanie w całości ze środków przewidzianych na infrastrukturę kolejową jednego projektu - połączenia szybką koleją Warszawy z Wrocławiem i Poznaniem, albo te środki zostaną przeznaczone na modernizację istniejących i ważnych z punktu widzenia Polski i Europy korytarzy kolejowych E- 20 i E-30" – powiedział minister Polaczek. Zaznaczył, że zamiast branej pod uwagę w ostatnim czasie budowy od podstaw tzw. linii "Y" - przeznaczonej dla pociągów wysokiej prędkości, które miałyby kursować z Warszawy przez Łódź i Kalisz do Wrocławia i Poznania, wybrano koncepcję zmodernizowania ponad tysiąca kilometrów istniejących już linii kolejowych w Polsce. "Ten jeden projekt pochłonąłby 100 proc. środków na najbliższe siedem lat. Inwestycja budowy szybkiej kolei jest rozważana, ale np. w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Skala środków własnych grupy PKP czy budżetu państwa nie jest nieograniczona" – powiedział minister transportu. Planowane modernizacje linii do prędkości ponad dwustu kilometrów na godzinę obejmą przede wszystkim dwie główne linie biegnące z zachodu na wschód Polski: E-20 z Kunowic przez Poznań i Warszawę do Terespola i E-30 ze Zgorzelca przez Wrocław, Katowice i Kraków do Medyki.

Minister Polaczek wskazał, że wybór modernizacji istniejących linii pozwoli również na zakup ze środków unijnych nowoczesnego taboru za co najmniej 400 mln euro. "Do tego trzeba doliczyć własne inwestycje kredytowe spółki PKP Intercity, które już dziś wynoszą ponad 1 mld zł, a także inwestycje Przewozów Regionalnych, które modernizują zespoły trakcyjne i będą dokonywały zakupów nowych składów" - zaznaczył minister transportu. Prezes PKP Andrzej Wach powiedział, że zgodnie z rządowymi planami do 2013 r. ma powstać dokumentacja projektu budowy szybkiej kolei, w kolejnym okresie unijnego planowania - po 2013 r. - mogłaby natomiast nastąpić realizacja pierwszych etapów tej inwestycji. Dodał, że budowa takiej linii przed 2012 r. jest nierealna z powodu czasochłonności przedsięwzięcia.

"Rok 2012 nie jest realny nie ze względu na brak umiejętności czy środków. Przygotowanie podobnych projektów w Europie Zachodniej trwa kilkanaście lat. Natomiast podwyższenie prędkości do 200-220 kilometrów na godzinę na istniejących liniach - w tym m.in. z Warszawy do Katowic - jest realne" – powiedział prezes Wach.

Skomentuj wiadomość »
Źródło: Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach


 
Dodaj swój komentarz brak komentarzy
Imię / Nick
Tytuł
Komentarz
(max. 1000 znaków)

 

 

: esil.pl poleca :
 

Śląski internetowy poradnik medyczny
Śląski internetowy poradnik medyczny
 

Prostujemy Obraz Śląska
 

NASI PARTNERZY

R E K L A M A





Wiadomości · Imprezy · Katalog firm · Ogłoszenia · Przegląd prasy · Repertuar kin · Felietony · Galerie · Konkursy

^ do góry · Strona główna · Kontakt · O nas · Reklama · Nasi Przyjaciele · Katalogi www · Najnowsze · Kanały RSS
Copyrights © 2005-2020 esil.pl
kontakt: info@esil.pl
2020-03-31 13:01:23 0.047041893005371 15



Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies. Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności.Akceptuję, nie pokazuj więcejCzym są pliki "cookies"?